مقالات

نکات کلیدی در طراحی چاپ

نکات کلیدی در طراحی چاپ

یکی از صنایع مهم که از گذشته تا به امروز ادامه داشته، صنعت چاپ است. طراحی چاپ مهم­­ ترین مرحله برای بالا رفتن تعداد مخاطبان است. هدف اصلی از طراحی چاپ ارسال پیام به کلیه مردم یا یک گروه خاص برای شکل گیری یک ارتباط قوی هست. کسب تجربه در این حوزه باعث بالا رفتن درآمد و اعتبار اشخاص خواهد شد. اگر قصد طراحی و چاپ پارچه یا پرده دارید باید نکات کلیدی را بشناسید و به آنها عمل کنید. در ادامه، اهمیت و نکات مهم طراحی چاپ را بررسی می­کنیم.

اهمیت طراحی چاپ

صنعت چاپ، در زمینه فروش محصولات، ارائه خدمات، تبلیغات مستمر و تاثیرگذار حرف اول را می­زند. به همین علت، اهمیت طراحی چاپ در این بخش کاملا مشهود است. طراحی جذاب و زیبا برای جلد کتاب تاثیر به سزایی در فروش آن دارد. طراحی پوستر فوق ‌العاده یک فیلم می تواند بینندگان زیادی را به سینما بکشاند. طراحی چاپ طیف وسیعی را در برمی‌گیرد و محدود به یک حوزه خاص نیست. طراحی بروشور، کارت ویزیت، کاتالوگ و بنر جز مهم‌ترین بخش‌ های این حرفه هستند. اگرچه، امروز بیشتر این خدمات به شکل آنلاین و از طریق سایت ها و برنامه های مختلف انجام می‌شود؛ اما همچنان شرکت ­ها و موسسات بسیاری مخاطبان خود را از طریق تبلیغات چاپی به دست می­آورند. شما به عنوان یک طراح چاپ با بهره‌گیری از ابزار­های در دسترس و مهارت خود می ­توانید طرح­های خاصی ایجاد کنید. به طور کلی، اهمیت طراحی چاپ در حوزه­ های زیر قابل رویت است:

  • تبلیغات
  • بازاریابی
  • معرفی یک برند خاص

نکات مهم قابل توجه برای طراحان در طراحی چاپ

کلیه مشاغل و حرفه­ های هنری موفقیت در حوزه چاپ را مستلزم رعایت نکات و تکنیک ­های منحصر به فرد می‌ دانند. به طوری که با بهره­گیری از این فنون کیفیت کار و سود کار افزایش می‌یابد. در این بخش به صورت کامل تمام این موارد مهم را با هم مرور می­کنیم.

رزولوشن بالا تصویر

کیفیت و وضوح بالای کار یکی از استانداردهای اصلی چاپ است. همانطور که می ‌دانید هر چه تعداد پیکسل‌ های یک تصویر بیشتر باشد، تصویر کیفیت بالاتری خواهد داشت. کیفیت اصولی پرینت چاپ حدود 300 DPL است.

رنگ شناسی مناسب

شناخت رنگ­ ها و انرژی آنها برای هر طراح الزامی است. رنگ ­بندی مناسب و استفاده درست از ترکیب ­ها سبب افزایش جذابیت کار می ‌شود. رنگ­ های سیستمی از مجموعه RGB هستند که تنوع بالاتری دارند؛ اما رنگ ­های چاپی CMYK هستند. توجه داشته باشید، در طراحی چاپ باید از رنگ ­های CMYK هم استفاده کرد. رنگ­ های اصلی در این مجموعه فیروزه‌ ای، ارغوانی و سیاه هستند.

تایپو­گرافی صحیح

استفاده از فونت مناسب یکی از نکات مهم دیگر است. سعی کنید، از فونت­های رایج استفاده کنید. همچنین، سایز استاندارد متن نیز بسیار مهم است. اگر طرح شما یک بیلبورد است باید به این نکته که از چه فاصله ای قابل رویت است، توجه داشته باشید.

حاشیه ­گذاری مناسب

در هنگام برش صفحات چاپ دستگاه برش همیشه مقداری خطا وجود دارد. رعایت نکردن حاشیه گذاری و صفحه‌آرایی نیمی از طراحی شما را از بین می ببرد. به همین خاطر، همواره حاشیه امن مشخصی را در طراحی خود در نظر بگیرید. به عنوان مثال، در کارت­های ویزیت این حاشیه حدود ۳ الی ۵ میلی متر است.

جنس متریال چاپ شده

چاپ روی متریال­ های متفاوتی انجام می ‌شود. امروزه صنعت چاپ پرده و پارچه بسیار گسترش یافته است. به عنوان مثال، در چاپ پرده باید از پارچه ­هایی با جنس مناسب استفاده شود. معمولا، بر پارچه­ های مخمل و ساتن این نوع چاپ انجام می ­شود.

جمع بندی

گسترش صنعت چاپ در سراسر جهان باعث ورود طراحان زیادی به این حرفه شده است. طراحان برجسته و موفق از فنون و اصول مختلف استفاده می­کنند تا بهترین خروجی را کسب کنند. در این مطلب، کلیه نکات کلیدی در طراحی چاپ را بررسی کردیم. پس اگر در طراحی چاپ فعالیت دارید یا تمایل به شروع این حرفه دارید، مطالب ذکر شده را از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *