مقالات

مدل رنگ CMYK چیست؟

مدل رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK یکی انواع حالات رنگی است که از ترکیب چهار رنگ فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه تشکیل شده است. این ترکیب رنگ در چاپ پارچه کاربرد بسیاری دارد. به دلیل استفاده از سیستم رنگ CMYK برای رسیدن به بالاترین کیفیت تصویر و طرح با توجه به ساختار رنگ در چاپ انواع پارچه مهمترین نکته‌ ای است که اغلب تولیدکنندگان به آن توجه می ‌کنند. در واقع از حالت رنگی CMYK در تجهیزات چاپ تجاری برای ایجاد گرافیک ها و تصاویر تمام رنگی استفاده می‌ کنند. در این مقاله به بررسی کد رنگ CMYK و تفاوت آن با سایر کدهای رنگی خواهیم پرداخت.

CMYK مخفف چیست؟

شاید برای شما هم جالب باشد که مدل رنگ CMYK مخفف چیست؟ همان طور که گفته شد این مدل رنگ از ترکیب چهار رنگ زیر تشکیل شده است. هر کدام از این حروف CMYK نشانه یک رنگ است و با ترکیب این چهار رنگ، سایر رنگ‌ها ساخته می ‌شود.

  • حرف C مخفف Cyan یعنی فیروزه ای
  • حرف M مخفف Magenta یعنی سرخابی
  • حرف Y مخفف Yellow یعنی زرد
  • حرف K مخفف BlackOrKey یعنی سیاه

این سیستم رنگ در مواردی که نور وجود ندارد، مورد استفاده قرار می گیرد و رنگ های بدون نور را به خوبی نشان می دهد.

تفاوت RGB و CMYK

مدل رنگی RGB یکی از رایج ترین انواع حالات رنگی است که برخلاف مدل رنگ CMYK از سه رنگ پایه‌ ای شامل قرمز، سبز و آبی تشکیل شده است؛ بنابراین با استفاده این سه مدل رنگ می توان رنگ های دیگر را به وجود دارد.

همچنین از رنگ بندی RGB برای ابزارهای دیجیتالی که از آنها نور پخش می‌شود مثلا در صفحات نمایش LED و LCD استفاده می‌کنند. در حالی که رنگ CMYK تنها در صنعت چاپ و بسته بندی اعم از چاپ پوستر، چاپ کاتالوگ، چاپ کارت ویزیت، چاپ بروشور و چاپ تیشرت کاربرد دارد.

از آنجایی ‌که مدل رنگ RGB براساس فناوری ساطع کننده نور طراحی ‌شده است از آن نمی ‌توان روی پارچه یا هر نوع چاپ دیگری استفاده کرد؛ بنابراین به ناچار باید از ساختار رنگی CMYK برای ایجاد طرح و رنگ دلخواه استفاده کنید. البته این ترکیب رنگ بر خلاف rgb هر چه تعداد رنگ آن بیشتر شود، رنگ نهایی تیره تر می شود.

تفاوت رنگ CMY و CMYK

همان طور که می‌دانید اگر سه رنگ اصلی زرد، آبی و قرمز با بالاترین غلظت با هم ترکیب شوند، تنها رنگ مشکلی به دست می‌آید؛ اما در مدل رنگی CMYK این امکان وجود ندارد و در چاپ از ترکیب سه رنگ اصلی CMY رنگی تیره و بادمجانی حاصل می شود. به همین دلیل برای به دست آوردن یک چاپ رنگی با کیفیت، مشکی به رنگ چهارم انتخاب می شود تا در طرح گرافیکی در پروسه چاپ هر رنگ به صورت جداگانه نقش ببندد و یک ترکیب رنگی زیبا ایجاد شود.

از طرفی دیگر حالت رنگی CMYK معمولا روی یک زمینه سفید و روشن مورد استفاده قرار می گیرد تا بهترین کارایی را داشته باشد. در واقع وهر یا پورد رنگی مورد استفاده روی پارچه سفید با جلوگیری از بازتاب دیگر طیف های نور می تواند رنگ مورد نظر را در چشم بیننده به خوبی ایجاد کند.

جمع‌ بندی

برای اینکه یک طراحی دقیق و زیبا با کیفیت بسیار عالی روی پارچه چاپ کنید نیاز به کد رنگ های دقیق و اساسی دارید. به همین منظور برای رسیدن به یک رنگ دلخواه باید چند رنگ را با هم ترکیب کند تا رنگ مورد نظر شما به دست آید. بر این اساس اگر با ترکیب رنگ های اصلی به رنگ دلخواه دست پیدا نمی کنید بهتر است از چهار مدل رنگی CMYK استفاده کرده و با کمترین هزینه رنگ مورد نظر خود را در فرایند چاپ مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *