مقالات

چاپ یووی چیست و چه مزایایی دارد؟

چاپ یووی

شما هر روز و در هر ساعت به محصولات و وسایلی نگاه می کنید که بر روی آن طرح و نقش های مختلف به چاپ رسیده است؛ اما تا به حال فکر کردید که جگونه و با چه روشی انجام شده است؟ یکی از جدیدترین روش ها، چاپ یووی می باشد.

در این مقاله درباره چاپ یووی، فناوری و نحوه ی کار چاپگر ها و همچنین کاربرد این روش با شما صحبت کرده ایم. در پایان این مقاله می توانید به راحتی این روش را شناخته و از آن استفاده نمایید. با ما همراه باشید.

آشنایی با چاپ یووی

یکی از روش های چاپ جدید، متد چاپ یووی می باشد. در این روش رنگ ها را با توجه به طرح و نقش مورد نظر بر روی کاغذ پخش می کنند و سپس با استفاده از لامپ های مخصوص، نور فرا بنفش (یووی) را بر روی طرح مورد تابانده و جوهر را خشک می کنند. لازم به ذکر است که در این روش دستگاه های چاپگر هیچ تمامسی با سطح ندارند و به همین دلیل می توان از هر سطح چاپی برای روش یووی استفاده کرد.

یکی از دلایل محبوبیت این روش سرعت بالای آن در چاپ، وضوح رنگی بالا و همچنین به چاپ رساندن تصاویر با کیفیت بسیار عالی، می باشد.

فناوری چاپ یووی

فناوری چاپ یووی یکی از جالب ترین روش های چاپ در سال های اخیر می باشد. از مزایای این فناوری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بسیاری از روش های چاپ قدیمی فقط بر روی سطح چاپ های کاغذی، به چاپ می رساندند؛ اما در این روش از هر متریالی می توان به عنوان سطح زیر چاپ استفاده کرد.
  • استفاده از دستگاه های یووی به شدت راحت بوده و برخلاف روش افست نیازی به آماده سازی قبل از فرایند چاپ نیست.
  • به علت نیاز کم این روش به مرکب و جوهر های مخصوص، روش یووی مقرون به صرفه تر از باقی روش ها می باشد.
  • عمر طرح های به چاپ رسیده با این روش، بسیار بالا می باشد.

چاپگر یووی چگونه عمل می کند؟

نحوه ی عملکرد دستگاه ها و چاپگر های یووی شامل چندین مرحله می باشد. این مراحل عبارت اند از:

  1. مرحله اول: ابتدا جوهر و یا متریال هایی که قرار است استفاده شود را در دستگاه فیکس می کنند. همچنین در این مرحله، دستور طرح و الگوی اولیه را به چاپگر می دهند.
  2. مرحله دوم: سپس یکی نازل با توجه به الگویی که به دستگاه داده شده، جوهر را به صورت رفت و برگشتی بر روی سطح زیر چاپ اسپری می کند.
  3. مرحله سوم: سپس دستگاه با کمک نور فرابنفش خود جوهر اسپری شده را، خشک می کند.

کاربرد چاپ یووی

چاپ یووی به دلیل مزایای زیاد خود، در صنایع مختلفی کاربرد دارد. شما در ادامه با تعدادی از این صنایع آشنا خواهد شد.

  • داروسازی: به علت حساسیت بالای این حوضه و جعل و تقلب زیاد در آن، برای چاپ برچسب های دارو ها از چاپ یووی استفاده میکنند.
  • مواد غذایی: در چاپ یووی مرکب ها به طور کامل خشک شده و به هیچ عنوان به مواد غذایی پس نمی دهد. به همین دلیل برای بسته بندی های مواد غذایی استفاده می شود.
  • محصولات تبلیغاتی: به دلیل تنوع سطح زیر چاپ در چاپ یووی و همچنین کیفیت بالای آن، برای چاپ بر روی محصولات تبلیغاتی از آن استفاده می کنند.

سخن پایانی:

در این مقاله بر این تلاش بودیم تا شما بحث کردن در رابطه با چاپ یووی، فناوری این روش، نحوه ی عملکرد و کار چاپگر های آن و همچنین کاربرد چاپ یووی، شما را کاملاً با این روش چاپ آشنا کرده تا بتوانید از آن استفاده نمایید. لازم به ذکر است که روش های چاپ دیگری نیز وجود دارد و شما بهتر است با آگاهی کامل از بین این متد ها، بهترین را انتخاب نمایید. شما از کدام روش چاپ استفاده می کنید؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *