مقالات

مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن چیست؟

مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن

استفاده از چاپ سابلیمیشن به دلیل مقرون به صرفه بودن و نداشتن هزینه اولیه چاپ، جایگزین روشهای قدیمی چاپ مثل سیلک و روتاری شده است. از آنجایی که قیمت چاپ نوین سابلیمیشن برای تولیدی ‌های کوچک با در تیراژهای پایین بسیار مناسب است، ما در این مقاله قصد داریم در مورد مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن روی پارچه صحبت کنیم.

چاپ سابلیمیشن چیست؟

چاپ سابلیمیشن یا چاپ تصعید روی پارچه یک سبک جدید طراحی است که با استفاده از دستگاه ‌های چاپ مدرن کاغذ سابلیمیشن انجام می ‌شود. در این روش، ابتدا طرح مورد نظر روی کاغذ ترانسفر سابلیمیشن چاپ می ‌شود و سپس با استفاده از پرس و اتوی حرارتی رنگ کاغذ به متریال پارچه مورد نظر منتقل خواهد شد.

بر این اساس با استفاده از دستگاه چاپ سابلیمیشن، چاپ تصاویر متنوع روی اشیا و پارچه‌ های مختلف از چاپ روتختی، تیشرت و هر نوع لباس دیگری بسیار آسان خواهد شد. البته برای افزایش کیفیت ماندگاری تصاویر چاپ شده پس از شستشو باید از جوهر مخصوص سابلیمیشن استفاده شود تا شاهد خوشرنگی و زیبایی چاپ باشید.

مزایا چاپ سابلیمیشن

به طور کلی از جمله مهمترین مزایای چاپ سابلیمیشن می توان به سرعت بالای اجرای چاپ، کیفیت بالا، امکان چاپ تکی یا پرتیراژ، ماندگاری و طول عمر بالا، تنوع محصولات چاپی، هزینه چاپ ارزان اشاره کرد که با استفاده از حرارت اتوی مخصوص، فرآیند چاپ روی محصولات مختلف انجام می شود. از دیگر مزایای چاپ سابلیمیشن می‌ توان موارد زیر را بیان کرد:

  • امکان شخصی سازی و سفارشی سازی: یک مزیت بزرگ در چاپ سابلیمیشن این است که به تولید کننده امکان می دهد اندازه طرح مورد نظر و کیفیت تصویری را که می خواهد چاپ کند را به صورت دلخواه تغییر دهد.
  • ایجاد طرح های با کیفیت بالا: کیفیت طرح های تولید شده از طریق این روش چاپ بسیار بهتر از سایر انواع چاپ‌ها است.
  • ماندگاری بالای طرح ها: طرح چاپ شده توسط تکنولوژی سابلیمیشن در اثر استفاده مداوم و شستشو محو یا پوسته پوسته نمی شود و ماندگاری بالایی دارد.
  • سرعت بالای چاپ: اجرای طرح در مهلت مقرر برای بسیاری از تولید کنندگان اهمیت دارد؛ بنابراین با استفاده از فناوری سابلیمیشن می توان طرح ها در هر زمان با همان سطح کیفیت بدون اضافه کردن نیروی انسانی پارچه چاپ شده را تولید و آماده کرد.
  • انعطاف پذیری بالا: چاپ پارچه به روش سابلیمیشن از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار است. به طوری که امکان چاپ روی پارچه برش خورده یا دوخته شده نیز وجود دارد.

معایب چاپ سابلیمیشن

مانند هر روش چاپی، سابلیمیشن نیز دارای معایبی است که باید قبل از استفاده به آنها توجه کنید. این معایب شامل موارد زیر است:

  • چاپ سابلیمیشن فقط روی پارچه‌هایی با جنس الیاف مصنوعی یا همان پلی استر قابل انجام است.
  • در روش سابلیمیشن نفوذ رنگ بسیار کم است و فقط در سطح پارچه باقی می ماند و این نقیصه روی پارچه تریکو بیشتر نمایان است.
  • مشکل دیگری که چاپ سابلیمیشن ایجاد می کند، موضوع رگه رگه شدن و ایجاد چین های سفید در قسمت هایی از پارچه مانند درزها که طرح و رنگ به آنها نرسیده است.
  • عدم تطابق رنگ‌ها از دیگر معایب چاپ به روش سابلیمیشن است. به طوری که شما طرح با مدل رنگی CMYK چاپ کرده‌اید اما با حالت رنگ RGB نمایش داده می شود.

جمع‌بندی

در این مقاله درباره مزایا و معایب چاپ سابلیمیشن صحبت کردیم. همانطور که گفته شد این روش چاپ یکی از بهترین و با کیفیت ‌ترین نوع چاپ طرح روی متریال ‌های مختلف است که اغلب برای چاپ تیشرت کاربرد دارد. به همین دلیل اجرای طرح با روش سابلیمیشن روی پارچه‌ هایی از جنس الیاف مصنوعی و 100 درصد پلی استر که دارای بافت محکم و سفت هستند، بهترین بازتاب را از خود نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *