مقالات

آشنایی با فرم بندی در چاپ

فرم بندی در چاپ

یکی از مراحل اساسی در فرآیند پیش از چاپ را فرم بندی در چاپ می نامند. در این فرآیند، تمام چیدمانی که نویسنده و ویراستار از کتاب یا هر چیز دیگری مد نظرش است، پیاده سازی می شود تا ظاهری منظم و زیبا را به خود بگیرد. برای کاهش ضایعات کاغذ و همچنین چاپ های اشتباه، فرم بندی در چاپ بسیار مهم است. از این رو، بسیاری از مجموعه ها امروزه به دنبال استخدام افرادی هستند تا بتوانند با یک فرم بندی مناسب، چاپ را انجام دهند تا هم چاپخانه و هم سفارش دهنده، بتوانند سود مناسب را به همراه داشته باشند.

فرم بندی در چاپ چیست؟

در ابتدای این بخش به سراغ معرفی تمام و کمال فرم بندی در چاپ می رویم. به طور کلی، فرم بندی در چاپ به روند چیدمان صفحات کتاب اشاره دارد، به طوری که پس از تا شدن و همچنین پیاده سازی اصلاحات، صفحات به شکل کامل و ترتیب درست در کنار یک دیگر ظاهر شوند.

فردی که وظیفه چاپ را بر عهده دارد، به احتمال بسیار زیاد از انواع نرم افزارهای ویژه ای مانند Adobe InDesign برای فرم بندی صفحات استفاده می کند. هدف اصلی از فرم بندی در چاپ این است که صفحه مورد نظر تا حد امکان پر شود. این عملیات درست در مرحله قبل از چاپ، زمانی صفحات در حال ایجاد شدن و به چاپ رسیدن هستند، انجام می شود. نکات مهمی که در فرم بندی باید حتما مد نظر فردی که وظیفه چاپ را بر عهده دارد باشد، عبارت اند از:

  • در نظر داشته باشید که محصول نهایی شما می بایست از سمت راست قرار بگیرد تا مطالعه آن برای فارسی زبانان به راحتی انجام پذیر باشد.
  • ترتیب عددی در چاپ و فرم بندی بسیار مهم است.
  • مهارت در این جا حرف اول را می زند؛ زیرا باعث کاهش هزینه ها و استفاده از متریال می شود.

شرکت پی بی چاپ از بهترین دستگاه های چاپگر و افراد با تجربه جهت فرم بندی استفاده می کند تا بتواند نتیجه نهایی کار را به درستی ارائه دهد.

انواع فرم بندی در چاپ

حال که به طور تمام و کمال با فرم بندی در چاپ آشنا شدید، در این بخش قصد داریم به معرفی انواع فرم بندی در این عملیات بپردازیم. به طور کلی انواع فرم بندی در دستگاه های چاپ شامل مواردی از جمله 4.5 ورقی،2 ورقی ‌و GTO هستند.

در نوع دیگر دسته بندی انواع فرم بندی جاپ، این فرآیند بر اساس تیراژ یا اندازه ابعاد کاغذ ارائه می شود که عبارت اند از فرم کامل به صورت چهار رنگ در تک برگ در تیراژ 500 عد، فرم سکه ای که به صورت دو طرف طرح با تیراژ کمتر از 2500 عدد و مدل فرم یک رو برای بروشورها. در آخر نیز فرم بندی کتاب و مجلات نیز به شرح زیر هستند:

  • فرم بندی منگنه
  • فرم بندی ته چسب

فرم بندی در چاپ چقدر اهمیت دارد؟

فرم بندی در چاپ موضوعی ساده نیست که بتوان به راحتی از آن گذر کرد! فرم بندی می تواند نظم و سیاقی خاص به محصول نهایی شما ببخشد. فرقی نمی کند این محصول چه چیزی باشد، کتاب باشد یا مجله، باید از یک فرم منظم برخوردار باشد تا خوانند با اشتیاق بالا نسبت به مطالعه کردن آن اقدام کند.

به طور مثال، ترتیب چاپ صفحات، موقعیت هر صفحه و غیره در فرم بندی به طور کامل مشخص می شود. گاهی اوقات فردی که وظیفه چاپ را بر عهده دارد باید اقدام به چاپ وارونه کرده و گاهی اوقات نیز جهت چاپ متفاوت است. از این رو لازم است که فردی با مهارت بالا اقدام به انجام این کار کرده تا در انتها، محصول نهایی مطابق با استانداردهای اصلی باشد.

هرچه فرم بندی به درستی انجام گیرد، خطا و مشکلات در محصول نهایی کاهش پیدا کرده و نتیجه آن رضایت مشتری و کاهش هزینه های ناشی از خطا است. پس اگر از هر نظر به بررسی فرم بندی در چاپ بپردازیم، می توانیم مشاهده کنیم که تا چه اندازه این موضوع مهم و ضروری است و همچنین باید توسط یک فرد با تجربه انجام شود.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما عزیزان با فرم بندی در چاپ و اهمیت آن آشنا کنیم. از این که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید، بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار داده باشیم. شایان ذکر است که قصد دارید در این زمینه به فعالیت بپردازید، می بایست ابتدا حتما کلاس های آموزشی آن را طی نموده و سپس مدت زمانی را به عنوان کارآموزی بگذرانید تا بتوانید به عنوان فردی در حوزه فرم بندی فعال باشید که از تبحر، مهارت و تجربه فوق العادی برخوردار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *