مقالات

عوامل موثر در کیفیت چاپ

عوامل موثر در کیفیت چاپ

همه اسناد چاپ شده با وضوح و کیفیت بالا را دوست دارند. یک سند کاغذی که به صورت حرفه ای چاپ شده است، درخشندگی خاصی دارد که در عصر دیجیتالی امروزی یک دستاورد مهم است. درک اینکه چرا کارمندان دفتر با دیدن حروف چاپی خش دار یا لکه های جوهر پخش شده روی کاغذ تازه چاپ شده خود ناامید می شوند، آسان است. در بسیاری از موارد، این اتفاق منجر به هدر رفتن کاغذ و تونر می شود. به همین خاطر ما در این مطلب تصمیم گرفتیم تا عوامل موثر در کیفیت چاپ را به شما معرفی کنیم. همراه ما باشید.

فاکتورهای تأثیرگذار در کیفیت چاپ

در حالی که بسیاری از مشکلات کیفیت چاپ ناشی از سخت افزار معیوب یا پیکربندی نادرست است، مشکلات نرم افزاری نیز می تواند در این زمینه تاثیر گذار باشد. مسائل مربوط به سازگاری فرمت فایل و سایر عوامل ممکن است از عوامل مهم کیفیت چاپ باشند:

  • DPI خود را بشناسید: اگر تا به حال سعی کرده اید تصویری را مستقیما از طریق اینترنت چاپ کنید، احتمالا متوجه شده اید که تصویر با کیفیت پایین باقی می ماند، حتی با افزایش اندازه تصویر. این موضوع به این دلیل است که شما نمی توانید بدون کمک یک طراح گرافیک حرفه ای، DPI این نوع تصاویر را افزایش دهید.
  • از PDF مناسب استفاده کنید: اکثر دفاتر به سادگی از فایل های PDF برای چاپ استفاده می کنند. با این حال، گزینه های PDF دیگری مانند PDF/E برای مهندسان و PDF/X برای متخصصان خلاق وجود دارد. اینها استانداردهای PDF تعیین شده ISO هستند که چاپگرها به عنوان فرمت های فایل متمایز در نظر می گیرند.
  • کالیبره کردن برای رنگ: نمایشگرهای رایانه تصاویر را با استفاده از پیکسل‌های قرمز – آبی – سبز (RGB) نشان می‌ دهند، در حالی که چاپگرها بر اساس فرمت رنگی فیروزه‌ای – سرخابی – زرد – سیاه (CMYK) کار می ‌کنند. این تفاوت ‌های فرمت رنگ می ‌تواند چاپ ‌هایی با کیفیت پایین ایجاد کند. اگر چاپگر شما از کالیبراسیون رنگ پنتون پشتیبانی می کند، می توانید از آن برای بهبود عملکرد رنگ استفاده کنید. شرکت پی بی چاپ از بهترین اپلکیشن ها برای کالیبره کردن رنگ به هنگام چاپ استفاده می کند.
  • دستگاه کپی خود را تمیز کنید: اگر مشکل کیفیت چاپ فقط هنگام کپی یا اسکن اسناد رخ می دهد اما در هنگام چاپ رخ نمی دهد، احتمالا شیشه کثیفی در اسکنر دارید. به آرامی شیشه را با همان پارچه نرمی که برای عینک‌ های طبی استفاده می ‌شود پاک کنید. محصولات تمیزکننده را مستقیما روی شیشه اسپری نکنید وگرنه ممکن است مایعات داخل دستگاه کپی‌تان وارد شود.
  • از کاغذ با کیفیت بالا استفاده کنید: یکی از عواملی که اغلب نادیده گرفته می شود کیفیت کاغذ است. استفاده از کاغذ تونر لیزری برای چاپ جوهر افشان یا بالعکس می تواند به طور غیرمنتظره ای بر کیفیت تصویر تاثیر بگذارد.
  • تنظیمات چاپگر را با کاغذ مطابقت دهید: اکثر چاپگرهای با کیفیت بالا دارای تنظیمات متعددی برای قرار دادن انواع کاغذ هستند. چاپگرهایی که چندین ضخامت کاغذ را می پذیرند باید برای نوع خاصی از کاغذ مورد نظر پیکربندی شوند. در غیر این صورت، با کیفیت پایین چاپ یا حتی گیر کردن کاغذ در دستگاه مواجه خواهید شد.

چه مشکلاتی در کیفیت چاپ ممکن است پیش بیاید؟

معمولا در رابطه با مشکلات رایجی که در چاپگرها به وجود می آید، افراد یا خود اقدام به از بین بردن آن کرده و یا از انواع متخصصان IT کمک می گیرند. برخی از مشکلات معمولی که در کیفیت چاپ رخ می دهد عبارت اند از:

  • نواربندی افقی به درستی صورت نمی گیرد.
  • ناهماهنگی عمودی یا باند در صفحه وجود دارد.
  • رنگ های نادرست یا از دست رفته روی صفحه دیده می شوند.
  • چاپ تار یا لکه دار می شود.
  • غلتک های چاپگر علائم ناخواسته ای را روی اسناد شما بر جای می گذارند.
  • کیفیت چاپ پس از تمیز کردن هد بهبود نمی یابد.

جمع بندی

ما در این مطلب سعی بر این داشتیم تا شما عزیزان را با مشکلات رایجی که تاثیر مستقیم بر روی کیفیت چاپ دارند، آشنا کنیم و از طرفی دیگر، اطلاعاتی را در رابطه با عواملی که بر کیفیت چاپ تاثیر گذار هستند را نیز ارائه دهیم. با توجه به موارد ذکر شده و استفاده از نکات و روش هایی که باعث افزایش کیفیت چاپ شما می شود، برگه هایی براق و با وضوح بالایی را برای خود خواهید داشت که به طبع از هزینه های اضافی مانند خرید برگه یا تونر بیشتر نیز جلوگیری می کند. از این که تا انتهای این مطلب نیز همراه ما بودید، سپاس گزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *