مقالات

هر آنچه درباره انواع چاپ دیجیتال باید بدانید

انواع چاپ دیجیتال

امروزه بسیاری از افراد به دنبال چاپ انواع موارد مانند کتاب ها و مجلات هستند که با سرعت بالا، تیراژ پایین و همچنین هزینه ای مناسب، انجام شود. در حال حاضر، چاپ دیجیتال به عنوان بهترین و همچنین مقرون به صرفه ترین روشها معرفی می شود. همراه ما در این مطلب باشید تا به معرفی این روش بپردازیم.

انواع چاپ دیجیتال

امروزه پیشرفت عظیمی در حوزه چاپ به وجود آمده است. همین موضوع باعث شده تا بازار در این زمینه نیز رونق بالایی بگیرد و مشتریان بسیاری را با خود به همراه داشته باشد. انواع چاپ دیجیتال موجود در بازار در حال حاضر مواردی عبارت اند از:

  • چاپ های جوهر افشان
  • الکتروفتوگرافی
  • تصعیدی
  • لیزری
  • حرارتی

شاید از بین مواردی که در این بخش به شما معرفی کردیم، چاپ تصعیدی نامی باشد که کمتر از سایر موارد تا به امروز به گوشتان خورده است. این مدل چاپ که به عنوان چاپ سابلیمیشن نیز شناخته می شود، یکی از انواع روش های چاپ است که انواع رنگ را مستقیما از حالت جامد به گاز تبدیل کرده و روند چاپ را شروع می کند.

چاپ جوهر افشان

چاپ جوهر افشان یا Inkjet Printin، یکی از انواع روش های منحصر به فرد امروزی در حوزه چاپ است که تصاویر دیجیتال را با افشاندن قطرات جوهر توسط قطعات بی نظیری که در این دستگاه به کار رفته است، روی کاغذ یا انواع بستر پلاستیکی بازآفرینی می کند. اگر بخواهیم بگوییم که پرکاربردترین مدل چاپگرها کدام هستند، باید بگوییم که چاپگر جوهر افشان تا به امروز جزو پرکاربردترین ها انتخاب شده که در حوزه های مختلف کاربردها فوق العاده ای دارد. شرکت پی بی چاپ نیز تا به امروز از بهترین چاپگرهای چاپ جوهر افشان استفاده کرده تا بتواند نتیجه کار خود را در سطوح کیفی بالایی قرار دهد.

چاپ الکتروفتوگرافی

دیگر روش چاپ که امروزه نیز بسیار مورد توجه افراد قرار گرفته است، چاپ الکتروفتوگرافی نام دارد. این روش به عنوان یکی از روش های بسیار سریع در چاپ معرفی می شود. این روش خود دارای روش های مختلف دیگر است که به ترتیب روش چاپ دیجیتال مرکبی یا مرکب مایع که از رنگ های مایع به جای رنگ های پودری در آن استفاده می شود. پس از آن، روش تونری یا جامد پودری است که تصاویر توسط مرک های پودری چاپ می شوند. این روش تا به امروز یکی از کاربردی ترین روش های چاپ نیز به حساب می آید.

چاپ نوری

چاپ نوری به عنوان یکی از روش های چاپی معرفی می شود که از طریق تابش شعاع های نوری روی کاغذ های حساس به نور منقل شده و سپس مانند زمانی که عکاس به ظهر تصویر خود روی ورق کاغذ تصویر می پردازد، تصویر مربوطه تثبیت شده و ظاهر می شود. دستگاه هایی که چاپ نوری را انجام می دهند، Photo Lab نام داشته و در لابراتورهای عکاسی، کاربرد بسیاری داشته و در انواع و اقسام مدل های مختلف تولید شده اند. در نظر داشته باشید که کیفیت تصاویری که از این نوع چاپ بهره می برند، بسیار بالا است.

چاپ تصعید رنگ

همان طور که گفتیم، چاپ تصعید رنگ یا سابلیمیشن یکی از انواع روش های چاپ است که به فرآیند چاپ تمام رنگ نیز معرفی می شود. در فرآیند چاپ تصعیدی، از چهار نوع طیف رنگی استفاده می شود و شما می توانید انواع تصاویر با رنگهای مختلف را با استفاده از این روش به چاپ برسانید. در این نوع فرآیند چاپ، معمولا از انواع زیر لایه های سفید رنگ یا روشن استفاده می شود تا برای ایجاد انواع و اقسام طرح های مختلف، بر روی آنها ترکیب رنگ مد نظر لحاظ شود. در نظر داشته باشید که این روش یکی از گران ترین روش های چاپ است.

چاپ لیزری

چاپ لیزری یکی از انواع روش های چاپ دیجیتالی الکترواستاتیکی است. در این نوع روش چاپ، انواع نوشته ها یا تصاویر با کیفیت و وضوح بسیار بالا، با عبور از روی نوار باریکی از لیزر به جلو یا عقب به طور کاملا مکرر حرکت داده می شود تا روی استوانه بارداری به نام درام قرار بگیرند و چاپ ایجاد شود. درام از جوهر پودری یا همان تونر برای چاپ موارد داده شده به دستگاه چاپگر استفاده می کند. چاپگرهای لیزری، همان دستگاه های فتوکپی است که در مراکز آموزشی یا سطح شهر به چشم می خورد. این روش یکی از انواع روش های رایج در حوزه چاپ است.

جمع بندی

در این مطلب ما سعی بر این داشتیم تا بتوانیم بهترین روش های چاپ را به شما عزیزان معرفی کنیم. از این که ما را تا انتهای این مطلب همراهی کردید، بسیار سپاس گزاریم و امیدواریم که اطلاعات مفیدی را در رابطه با انواع روش های پیشرفته چاپ موجود در بازار به شما معرفی کرده باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *